oefenlabs beoordelingsgesprekken

In de maand november verzorgde ik een serie oefenlabs voor alle leidinggevenden van Fremantle Media. Van directie tot en met productieleiders. Thema: zinvolle beoordelingsgesprekken. Of in de vraag van de klant: “Verzorg voor onze leidinggevenden een workshop over het voeren van Beoordelingsgesprekken. De nadruk moet daarbij liggen op gesprekstechnieken en het omgaan met lastige situaties. Gezien de drukke agenda’s van leidinggevenden moeten de workshops niet langer dan een dagdeel duren en intensief van aard zijn. Aan het eind van de workshop moeten de deelnemers echt het gevoel hebben dat ze hard gewerkt hebben en veel geleerd. En ze moeten met concrete tips en voornemens voor de komende gespreksronde de deur uit gaan: wat kan ik morgen meteen toepassen?”

Van z’n vraag krijg ik zin om aan de slag te gaan. En dit was mijn aanpak:

Groepen van maximaal 6 leidinggevenden. Dat geeft alle deelnemers tijd om zelf aan de slag te gaan in een experimentele setting (vandaar de titel Oefenlab) onder begeleiding van mij als trainer en een senior- trainingsacteur.
Dit is niet de goedkoopste oplossing is, maar het maakt het wel mogelijk om in relatief weinig deelnemerstijd (een dagdeel) veel te doen.
Deelnemers kregen een week voor de workshop van mij een uitnodiging met daarbij informatie over de (door HR aangeleverde) systematiek voor beoordelingsgesprekken en een link naar een online-vragenlijst. Daarin gaven alle deelnemers aan welke thema’s zij graag wilden oefenen. Ter ondersteuning van de workshops maakte ik een werkboek.
En de opdrachtgever kreeg van mij een paar tips hoe zij het formulier nog bruikbaarder en effectiever konden maken.

Het resultaat: drie enthousiaste deelnemersgroepen, levensechte oefensituaties, veel herkenning, veel onderlinge gesprekken over aanpak en doel. En: iedereen ging met inzichten en voornemens voor de echte gesprekken naar huis. Als bonus: meer gemeenschappelijkheid over doel en aanpak van de beoordelingsgesprekken.

Meer lezen over beoordelingsgesprekken? Klik hier