Gebruiksaanwijzing

Vragen Eric

  • Erwin: je schrijft: Voordat je plakt vanuit een tekstverwerkingsdocument kies je eerst “Bewerken/Plakken als tekstPubliceren of Opslaan als concept?”.
    Waar en hoe kies ik dat? Ik zie deze optie nergens staan…. Denk dat ik inmiddels weet: ik moet plakken met cmd (appeltje)+shift+alt ingedrukt op mijn toetsenbord….. Of is er optie die ik aan kan vinken in de edit-functie van WordPress die ik over het hoofd zie?
    >>>Bovenin dit tekstblok staat achtereenvolgens “Bestand”, “Bewerken”, “Invoegen” etc. Onder “Bewerken” staat de optie “Plakken als tekst”.
    >>> In de rechterkolom in het bovenste blokje “Publiceren”, heb je 3 buttons: “Opslaan als concept” (dit is ook voor als je met meerdere auteurs werkt en men elkaars teksten corrigeert alvorens de pagina online gaat (knop “Publiceren”)), de knop “Voorbeeld” en de knop “Publiceren”.
  • Zie pagina “Werk”: WERK is de menu-naam. Maar die komt nu automatisch ook bovenaan de pagina te staan. Wat ik eigenlijk wil: ‘werk’ als menu-item, maar dan niet ook nog eens boven de pagina-tekst.
    Kan dit? Zo ja, hoe doe ik dat?
    P.S. Deze wens geldt voor bijna alle pagina’s…
    >>> Waarom wens je dat? Ik vind het als bezoeker altijd erg verwarrend om ergens op te klikken en vervolgens voor mijn gevoel ergens anders uit te komen.
    >>> Elke afwijking van de standaard (die niet voor niets de standaard is geworden) levert meer plugins, onderhoud en uitleg op. En ook meer vragen, want “Hoe werkte het nou ook alweer?” zal vaker gesteld worden naarmate er meer uitzonderingen, en dus zaken om aan te denken zijn.
    >>> Belangrijke vragen: Wordt de site er beter/overichtelijker van? Vinden (potentiële) klanten sneller de informatie die ze zoeken?
    >>> Laten we in de loop van het proces even zien hoe het allemaal uitwerkt qua inhoud en vorm.
    +++++++ Ik wacht even af tot jullie verder met het ontwerp zijn
  • Zie pagina “Werk”, vraag 2: pagina ‘werk’ is zo’n pagina met 1 hoofdtekst en vervolgens een aantal kleinere tekstblokken (widgets heet dat hier als ik je goed begreep, die weer door kunnen verwijzen naar een subpagina onder ‘werk’ met de volledige tekst.)
    >>> Een widget is alles wat in de kantlijn van pagina’s of berichten staat. Daar kan van alles in staan, van “Widget Content”-content, tot aanmeldformuliertjes, tot trefwoorden-wolken, tot lijsten met categorieën, kalendertjes, winkelwagentjes etc.
    Mijn vraag is: hoe plaats ik zo’n widget (al dan niet met doorverwijzing naar een subpagina voor de volledige tekst). Zie voorbeeld subpagina “coachprofiel” + widget “coachprofiel” (en ook werk>recente opdrachten.
    >>> Jij kunt deze widgets niet plaatsen.
    +++++++ Dat is dan een punt om bij het ontwerp van de site samen met Wouter nog eens goed naar te kijken. Er zijn vast andere oplossingen, behalve de widgets. Want zoals je ziet, wil ik wel vaak met dit soort   pagina’s gaan werken (zie PDF) met content die steeds geactualiseerd moet kunnen worden door mij (vb ‘recente opdrachten’): dan moet ik het natuurlijk wel zelf kunnen aanpassen en plaatsen, anders heb ik de komende jaren steeds jou nodig. De essentie van wat ik wil is meerdere tekstblokken op 1 pagina, die dan door kunnen verwijzen (via <lees verder> naar een subpagina
  • De pagina “home”: hier heb ik ‘Home’ verandert in ‘home’. Hij blijft echter met een hoofdletter H in het menu verschijnen. Ook zie ik hier geen enkele tekst als ik op ‘pagina bewerken klik’ maar op de website wel.
    >>> Dat kopje staat “hard” in het menu, omdat dit geen echte pagina betreft, maar een soort van “houder” van widgets. Deze wordt door mij ingericht en alle teksten komen van andere pagina’s, berichten en widget-contents
  • tijdsindicatie in de editor klopt niet: hij heeft 2 uur eerder aan (staat denk ik een verkeerde tijdzone ingesteld)
    >>> Staat nu goed
  • contact-pagina staat nu niet in het hoofdmenu, maar bovenaan de pagina. Hoe krijg ik hem op de goede plek?
    >>> Jij kunt niets aan de structuur van de site aanpassen. Alleen de content. Ik heb dit even zo gedaan om te laten zien dat er meerdere menu’s mogelijk zijn. Dit is een ontwerp-kwestie en we zijn nog niet zo ver.
  • zie pagina “aan de slag”: hier had ik willen doornummeren, dus 1, 2, 3 (ipv 1, 1, 2). Alleen: hoe krijg ik dat voor elkaar?
    >>> Dat kan niet met html. Dan moet je een andere oplossing vinden voor de opbouw van de content.
  • heb ook 2 nieuwe ‘verborgen pagina’s’ aangemaakt: trainings- en coachingsdata boeken. Deze moet onzichtbaar blijven, ik geef deze pagina per email door aan mijn klanten. Maar misschien kun jij even kijken of dit mooier kan. Werkt via Timetrade, maar er is ook een optie om het te inbedden op een Webpagina (dan hebben klanten het gevoel dat ze op mijn website blijven). Stuur je even een pdf-handleiding hiervoor die ik op hun website vond (timetrade.com)
  • Hoe maak ik binnen een pagina (zie bijv. Zinvolle Jaargesprekken) een link naar een andere (sub)pagina binnen de site?

Publiceren betekent dat een pagina of bericht beschikbaar wordt in de site. Berichten zijn dan ook direct zichtbaar voor bezoekers. Deze komen namelijk automatisch op de berichten-pagina(‘s) te staan. Pagina’s zijn alleen te benaderen als er naar gelinkt wordt vanuit een andere pagina (of bericht), of wanneer de pagina in het menu wordt opgenomen. Als een pagina onder een andere pagina is ondergebracht (zie “Pagina attributen“) dan verschijnt de gepubliceerde pagina direct in het submenu onder zijn “Hoofd”-pagina.

  • vraag: Ik wil binnenkort ook een keer de 5 doorlink-buttons (rechtsboven op de homepage van mijn website) naar andere plekken laten doorlinken (en daardoor ook andere namen).
    antwoord: De content van de buttons op je homepage kun je vinden onder ”Widget Content” en dan kiezen voor ”‘Werk’-buttons rechterkantlijn”. Daar staan de tekstjes met de links er onder. Die kun je daar zelf aanpassen.

Welke koptekst gebruik je wanneer?

Hier boven staat een “Koptekst 2”. Die vind je onder “Opmaak/Formaten/Koppen’.
Je ziet daar 6 formaten koppen:

  • Koptekst 1
  • Koptekst 2
  • Koptekst 3
  • Koptekst 4
  • Koptekst 5
  • Koptekst 6

Koptekst 1 is altijd de titel van een bericht of pagina. Die gebruik je eigenlijk niet binnen dit tekstblok. Als je een eerste tussenkop maakt dan gebruik je een “Koptekst 2”. Als binnen het tekstgedeelte weer een kop komt (dus eigenlijk een nivo lager) dan neem je een “Koptekst 3”, etc. Maar komt er een nieuw tekstgedeelte op hetzelfde nivo als het gedeelte waar de “Koptekst 2” boven gebruikt is, dan gebruik je weer een “Koptekst 2”. Het gaat dus om de hiërarchie.

De opsomming van de kopteksten hierboven, maak je door na elk item een return te doen (er ontstaan dan witregels). Vervolgens selecteer je alle items en klik je op het opsommingsicoontje met puntjes (4e van links). Heeft de lijst een specifieke volgorde en moet dat ook inzichtelijk worden, dan klik je op het opsommingsicoontje met de nummers (5e van links).
(Denk nou niet dat ik je weinig intelligent inschat, maar ik heb al hooggestudeerde klanten gehad die toch weer zelf met “-” en “2)” en tabs in de weer gingen om het uit te lijnen. Dat wordt een rommeltje.)

Een nieuwe paragraaf maak je door een Return te geven. In de site krijg je dan keurig een witregel.
Hier begin ik wederom een nieuwe zin, maar dan zonder witregel. Dat kan met “Shift + Return“.

Beeldmateriaal

Wacht hier nog even mee!

Plakken vanuit Word of Pages

Een instinkertje. Als je dat namelijk doet, direct in dit tekstveld, dan wordt alle opmaak meegenomen. Dat maakt dat de opmaak van de site (lettertype, lettergrootte, kleur, interlinie etc, waar Wouter en ik zo enorm ons best voor gaan doen) wordt overruled, met als resultaat dat het een rommeltje wordt.
Voordat je plakt vanuit een tekstverwerkingsdocument kies je eerst “Bewerken/Plakken als tekst”. Daar komt dan een vinkje voor te staan. Als je dan plakt, dan wordt alle opmaak weggegooid. Vervolgens maak je op in deze editor.

Pagina attributen

In de rechterkolom vind je “Pagina-attributen”. Bij “Hoofd” kies je onder welke pagina deze pagina komt te staan. Als het een hoofdpagina is, dan moet ik deze in het menu opnemen voor je. Onderliggende pagina, die dus een “Hoofd” hebben, verschijnen in het submenu onder die “Hoofd”-pagina.
De volgorde van de pagina stel je in door te nummeren. Het handigste is om de hoofdpagina’s op te nummeren in de reeks (10, 20, 30, 40, etc). Zo kun je makkelijk een pagina tussenvoegen zonder alles opnieuw te hoeven nummeren. Dit bepaald slechts de volgorde van de pagina als je in het kantoor naar “Alle pagina’s gaat”. In de site is het menu bepalend voor de volgorde. Maar pagina’s onder een “Hoofd”-pagina worden in het submenu geordend op basis van hun nummers. Ik vind het handig om de subpagina’s te nummeren met de reeks (110, 120, 130, etc.)

Dat wordt dan zo:

  • 10
    • 110
    • 120
    • 130
  • 20
    • 210
    • 220
    • 230
  • 30
  • 40
    • 410
    • 420
    • 430

 

formulieren

veldgrootte in formulieren: altijd large

newsletter

uit menu gebruiken:
subscribe
email templates

om te verzenden:
– queue newsletter
– nu starten