feedback geven op gedrag als leidinggevende

In dit artikel staat de vraag centraal: hoe geef je als leidinggevende zo effectief mogelijk feedback op gedrag?

Om succes te boeken met je team op de drie peilers – resultaat, passie en plezier – heb je allereerst nodig dat jij en je teamleden weten middels welke drie resultaatgebieden jullie het teamsucces kunnen monitoren. Daarover ging één van mijn eerdere blogs: hoe kunnen we als team ons succes monitoren?

De tweede stap is dat het hele team deze drie resultaatgebieden op drie niveaus herkent:

  • iedereen geeft er dezelfde betekenis aan
  • iedereen herkent en erkent de noodzaak om als team op deze resultaatgebieden te scoren
  • de resultaatgebieden zijn voor iedereen vertaalbaar naar de eigen situatie: ‘wat kan ik er aan bijdragen?’

Vanuit dit begrip op drie niveaus kun je als leidinggevende stap voor stap aan een teammindset gaan bouwen door regelmatig feedback te geven op resultaat en gedrag. Zowel complimenterende feedback als verbeterfeedback. Hoe doe je dat zo effectief mogelijk?

vier tips voor het geven van feedback op gedrag vanuit je leidinggevende positie

  • geef vaker complimenterende feedback dan verbeterfeedback, en verbind ook de complimenten aan de resultaatgebieden van het team
  • geef de feedback toekomstgericht door de feedback te koppelen aan de resultaatgebieden van het team
  • gebruik geen container- of kapstokwoorden (zoals ‘chaotisch’, ‘gestructureerd’, ‘enthousiast’)  maar beschrijf het concreet waargenomen gedrag van de de medewerker waar je blij of niet blij mee bent (en als je verbeterfeedback geeft, vertel dan ook welk gedrag je wel wilt zien
  • laat de medewerker nadenken wat hij nodig heeft om tot het gewenste gedrag te komen

 

Een feedbackgesprek over gedrag kan er dan als volgt uitzien:

  1. benoem het concreet waargenomen gedrag en check of dit medewerker dit gedrag herkent (ja/nee)
  2. benoem het gewenste gedrag (bij verbeterfeedback) en leg uit waarom dit gedrag beter zou zijn voor het hoger scoren op één of meer van de resultaatgebieden van het team
  3. laat de medewerker nadenken wat hij nodig heeft om tot het gewenste gedrag te komen. Stel bij deze stap veel onderzoekende vragen